Vad är egentligen SEO och hur gör man för att hamna i det organiska toppresultatet på Google? Dinstory.se låter experten svara på frågorna!

Syns du inte så finns du inte. Kanske låter det hårt, men det är ingen nyhet att företag i dag får kämpa allt mer för att kunna dra in trafik till sina webbplatser. Hur ökar man egentligen chanserna att synas i toppen av potentiella kunders sökresultat – utan annonser?

På Nääs Fabriker, 15 minuter från Göteborg håller den digitala marknadsföringsbyrån HERE till. I en kreativ miljö (med en hänförande sjöutsikt) tog jag mig ett snack med Robin Pettersson, som för några år sedan lärde mig grunderna i SEO. Eftersom han lär ut det så bra, vill jag att du som är intresserad ska få chansen att ta in och komma igång du också. Vi börjar med begreppen:

Första frågan. Sökordsoptimering eller sökmotoroptimering?

– Vilken bra fråga! Jag skulle nog säga sökmotoroptimering. För det handlar om mer än bara sökord.

Vad bra, då har vi rett ut det! Så vad är då sökmotoroptimering?

– Sökmotoroptimering (SEO) handlar i grund och botten om att man vill synas på Google med ett eller flera sökord. Slutmålet med det är att man vill sälja fler produkter eller tjänster.

Hur fungerar sökmotorerna?

– Vi har delat in sökmotoroptimering i tre arbetssätt. Och de behöver förklaras för att kunna förstå hur sökmotorerna fungerar. Google har ett antal sökrobotar (eller sökspindlar, som de också kallas) som hela tiden läser av olika webbplatser. De tittar igenom innehåll och försöker matcha innehållet med olika sökningar som görs på Google, för att du som söker ska få relevanta svar på dina sökfrågor.

Berätta om de tre stegen!

– För att verkligen få resultat och synas i toppen med ett visst sökord måste du först jobba med teknisk SEO. Det vill säga rätt förutsättningar för Google att läsa av innehållet. Se till att du har en snabbladdad sida som är enkel att läsa av.

Det andra steget är innehållsoptimering, och där kommer vi till texterna. Att texterna är genomtänkta utifrån de söktermer du vill synas på. Då måste du ha ett sökord per landningssida. Sökordet ska vara med i sidans titel, rubriker, meta-beskrivning och i själva brödtexten. När innehållet är skapat utifrån de söktermer du vill synas på har du byggt relevans. Det är då Google förstår vad sidan handlar om.

Då kommer vi till sista steget: länkar! Att bygga auktoritet. Säg att du har sökordet ”äpple”. Och det redan finns en rad webbplatser som optimerat för det sökordet. Hur ska du då komma upp i toppen? Det som avgör är hur många webbplatser som länkar in till din sajt. Hur många andra aktörer som står för att du är bäst på ämnet. Flest länkar vinner, förutsätt att du har löst de andra två stegen.

SEO delas ju in i On-page och Off-page. Vad är skillnaden?

– On-page omfattar teknisk SEO och innehållsoptimering. Alltså allt som du gör på sidan. Off-page är det som händer utanför sidan. De som länkar in till din sajt.

För den som vill lära sig. Hur kommer man igång och optimerar sin sajt?

– I första steget rekommenderar jag att kontakta en byrå och få hjälp med den tekniska sökmotoroptimeringen. Det är oftast den som är svårast, att se om webbplatsen håller ur ett tekniskt SEO-perspektiv och om det är något du behöver åtgärda. Då har du förutsättning för att resten ska få bättre effekt. Därefter kan du börja med innehållet. Gå över varje landningssida och artikel på sajten och se vilket sökord du vill rankas på för den sidan eller artikeln. Exempelvis om du vill lyfta en tjänst eller en produkt du har. Ett steg längre är att göra en sökordsanalys.

Hur gör man en sökordsanalys?

– Enkelt förklarat kan du göra en sökordsanalys genom ett Adwords-konto och klicka vidare till något som heter Sökordsplaneraren. Det ligger under ”verktyg” i kontot. Där lägger du in de ord du tror är relevanta och som du tror att dina kunder söker på. Där kan du se exakt hur många som söker varje månad och under året, och testa vilka varianter som det söks mest på för högst relevans. Sen jobbar du in sökordet på landningssidan. Det finns fler avancerade vägar men det här ett bra sätt att börja på. Problemet i dag är att du behöver ha ett aktivt Adwords-konto. Det behövde du inte för några månader sedan.

Så enkelt förklarat, vad är hemligheten för att topprankas i Googles sökresultat?

– Arbeta med alla tre delarna. Du måste vara beredd på att lägga ner en hel del tid om du inte har budget eller vill ta hjälp av en SEO-byrå. Titta på hur dina konkurrenter jobbar med sin sökmotoroptimering. Om de har arbetat in sökordet i sina titlar, rubriker och beskrivningar. Är de inte aktiva har du större möjligheter att lyckas! Är de väldigt aktiva, då krävs det att du arbetar under ett halvår till ett år innan du kan se resultat.

Just det! För hur lång tid tar det egentligen för Google att indexera?

– Det är olika. En första indexering kan göras på ett par dagar, men du rankas inte i toppresultatet förrän efter ett par månader beroende på hur hård konkurrensen är.

Det är ingen quick fix!

– Nej, SEO är långsiktigt. Och det handlar i dag mycket om att arbeta med sitt innehåll kontinuerligt. Utveckla texterna och skapa nytt innehåll. Google premierar nytt innehåll.

Kan man ”overdo it” när man optimerar?

– Det kan man absolut göra. Det finns ett par sätt. Det första är att du använder ditt sökord för många gånger i en artikel. Då triggar du ett filter som heter ”Keyword Stuffing” eftersom det upplevs som spam hos Google. Då slutar du att synas på det ordet. Det andra sättet är om du jobbar för hårt med länkarna. Exempelvis om du köper för mycket länkar via länknätverk. I dag blir man inte straffad på samma sätt som förr om man hade för många dåliga länkar. Google har ändrat det till stor del för att influencers har vuxit fram och att det har blivit en industri i sig. Istället tar Google bort kraften från vissa länkar, om de misstänker att det är fusk.

Berätta om senaste trenderna inom SEO!

– Jag skulle säga att det är Content Marketing och att skriva bra innehåll. För några år sedan handlade det mer om kvantitet och att pusha ut mycket hela tiden. I dag handlar det mer om kvalitet. Det är bättre med en artikel i veckan som är bra, än tre dåliga.

Ett sista tips för den som vill lära sig mer?

– Jag kan varmt rekommendera boken ”Gräv guld i dina egna kanaler” med Christer Pettersson. Han pratar mycket om just innehållsmarknadsföring, kvalitet före kvantitet och hur man ska utnyttja sitt innehåll på bästa sätt.

Content is king!

– Ja men så är det. Det är fortfarande hett och viktigt.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Det är att man hela tiden måste vara på tårna. Att ständigt fråga sig: vad är det vi gör och varför? Det vi gjorde i går kanske inte är rätt i morgon. Den ständiga utvecklingen tycker jag är spännande! Sen är det såklart också roligt med alla relationer jag bygger under resan. Att få ta del av andras erfarenheter gör att jag lär mig mycket även på det personliga planet.

Om

HERE är en specialistbyrå inom digital marknadsföring, som jobbar strategiskt och operativt med SEM (Google Adwords), SEO, Instagram- och Facebook-annonsering. Robin Pettersson är VD och medgrundare.

SEO-experten

Robins resa i branschen började för 10 år sedan. Starten var webbutveckling och sökmotoroptimering genom telefonförsäljning – för att vidare vilja komma ut till kunder och bygga relationer. Robin såg tidigt stor efterfrågan på AdWords, vilket callcentret som han jobbade på inte erbjöd. Beslutet att starta en byrå var enkelt, men något utmanande, då verksamheten tidigt kändes spretig med små och stora projekt. Ett par år in på resan kände han sig färdig, sålde sin andel i byrån och slog ihop sig med sin kollega Niklas Johansson för att starta upp byrån HERE. Fokuset i dag är långsiktiga projekt med större företag. Byrån har sju anställda, med bolag som Kappahl och Stena Line i kundportföljen.