Oavsett om du vill vässa ditt personliga varumärke eller nå ut till fler genom företagskontot – här är några tips för sticka ut ur det digitala bruset och fånga intresse på Instagram Stories!

Instagram Stories lanserades i augusti 2016 och har likt Snapchat som funktion att uppdateringarna försvinner efter 24 timmar. Det har inte bara blivit optimalt för den petiga som är mån om ett estetiskt flöde (och kan bli mer spontan på storyn) det är också ett superverktyg för företag som vill komma närmare sina kunder.

Huvudregeln för att lyckas på sociala medier: våga vara mänsklig, transparent och äkta. Något som verkligen går att anamma med Instagram Stories. Den uppriggade bilden går att byta ut till vad som händer här och nu. Men jag vill ändå hävda att för det inte sluta anstränga sig med estetiskt tilltalande uppdateringar. Instagram är ju trots allt den perfekta plattformen för att inspirera – en variation brukar uppskattas!

Därför ska du använda Instagram Stories

Har du observerat hur många som tittar på dina Instagram Stories jämfört med hur många som faktiskt gillar dina bilder? Det är garanterat betydligt fler. Dessutom har du för några sekunder tittarens fulla uppmärksamhet – ett perfekt tillfälle att nå ut ur det digitala bruset.

Du har koll på vilka som engagerar sig och faktiskt tittar – alltså hur din målgrupp ser ut. Du kan också få ett hum om vad besökaren gillar att se och inte, eftersom du kan följa vart i storyn personen hoppar av. Ju mer intresseväckande content du skapar desto längre behåller du tittaren. Nedan kommer några tips på engagerande innehåll:

Vad som trendar

Instagram takeover
Allt fler företag låter sina medarbetare ta över storyn för en dag. Ett perfekt sätt att vara transparent och äkta – och visa hur vardagen ser ut på arbetsplatsen. Något som inte bara kan bygga relation med kunder utan också attrahera personer som vill börja jobba där (employer branding). Instagram takeover har även blivit populärt för influencer-samarbeten. En känd profil kan exempelvis presentera företagets nya produkter och hur de fungerar.

Bygg på en bild
En stillbild sveper förbi på bara några sekunder. Men att använda en bild som bas och bygga på med text gör att du håller tittarens intresse längre. Man vill helt enkelt veta vad som händer härnäst. Trenden är exempelvis populär bland modebloggare. En dagens outfit-bild byggs på med text på vart kläderna kommer ifrån. Själv använde jag knepet i samband med lanseringen av Drömjobbet.

Inspo och hacks

Säg det med ett klockslag
Följetongen under en dag blir roligare om besökaren vet tid och rum för bilderna. Det blir lite roligare att titta vidare. Det finns en färdig funktion för klockslag högst upp till höger (en fyrkantig smiley) som du kan klistra in när du tagit bilden.

Hitta din egen signaturfärg
Profilera mera – hitta din egen nisch och särskilj dig från andra. Du kan exempelvis återanvända en favorit-emoji eller använda en och samma textfärg i alla dina uppdateringar. Använd exempelvis samma färger som i företags-loggan. Klicka på A:et högst upp i mitten och du kan lägga till bakgrundsfärg för texten så att den sticker ut mer.

Vill du ha mer tips, trender och nyheter inom sociala medier? Följ Dinstory.se på Facebook!