Det började med att jag flydde undan verkligheten en stund, och damp ner med en bok i skolans bibliotek på rasterna. Under några år var det hästböcker som hägrade. Därefter tonårsböcker om tjejer som gjorde något banbrytande, gärna i kombination med lite chic lit. Därefter var det glossiga magasin och intervjuer med tjejer som gjorde karriär, shoppingtips för en studentplånbok och inspirerande modereportage.

En dag ramlade jag över en liten notis om en tjej som hade startat något som kallades för blogg. Året var 2006 och jag var 13 år gammal. Under de korta raderna refererade tidningen till en url. Jag knapprade in den på datorn och plöjde igenom månader av content hos den drivna bloggerskan. Samma kväll startade jag min egen blogg.

Böckerna och tidningarna fick vila ett tag. Rasterna spenderades hädanefter i datorsalen, och jag började dyka in i andra bloggares liv i den digitala världen. De nystartade bloggarna Kenza och Blondinbella skrev då om sina tonår och visade upp de senaste inköpen – för att sedan modella för stora varumärken, starta upp sina egna bolag och bli två av de mest framgångsrika affärskvinnorna i landet.

På min blogg visade jag utdrag ur mitt eget liv. Fokus låg på mode och livsstil och jag fick värdefulla kontakter som jag har än i dag. När jag i gymnasiet startade en egen webbshop genom Ung Företagsamhet kunde jag med min uppbyggda läsarskara driva trafik från bloggen till e-handeln.

Foto: Henrik Bengtsson, Imaginara

I dag är jag utbildad digital kommunikatör. Jag följde tonårsdrömmen att jobba på en tidskrift och har både praktiserat på en av Sveriges största digitala livsstilsmagasin – Modette.se och jobbat som online-reporter på FAB Media (tidigare Frida Förlag) med välkända varumärken som FRIDA, CHIC, SOLO och ShapeUp – SOLO och ShapeUp heter nu BAAAM digitalt.

Just nu jobbar jag som content writer och hjälper företag att stärka sin profil med relevant, intressant och värdefullt content.

Jag har alltid velat ta del av andras historier. I synnerhet berättelser om människors resor i karriären, och hur deras yrken och branscher fungerar. Att läsa om dem, skriva om dem och föra dem vidare.

Jag utvecklade konceptet med att starta upp Youtube-serien Drömjobbet.  

Jag brinner också för historier som effektiv marknadsföringsmetod. Här kan du läsa mer om tjänsten.

Mitt hjärteprojekt sedan 2017 är Dinstory.se. Det är inte bara en sajt där jag visar min portfolio och erbjuder företagets tjänster. Dinstory.se är en levande plattform för dig som söker riktigt bra innehåll, vill inspireras av andras historier eller helt enkelt fly undan verkligheten för en stund.

Trevlig läsning!

/Madeleine