Han har sålt surfbrädor i Nicaragua, varit Sveriges först anställda glädjespridare, sagt upp sig för att köra UberPop, gjort business på sitt nätverkande och förändrar just nu taxi-branschen i Göteborg med ett helt nytt koncept. Möt Oskar Carlsson, grundaren av Glad & Co.

Prick kl 12:00 kliver jag in genom två stora dörrar i mässing mitt på Avenyn. Intervjun med Oskar Carlsson ska ske på Convendum, det nyöppnade coworking-centret som erbjuder premiumarbetsytor på centrala adresser i Stockholm och nu Göteborg.

 

Jag åker upp till första våningen och möts av en lobby utöver det vanliga. En ljusgrå heltäckningsmatta i sammet, stora vaser med blommor, oxford-soffor i sandbeige ton och på väggen: Convendums logga i mässing.

– Naturell, citron eller lime?

Lime, får jag fram. Samtidigt som jag storögt ser mig runt. Den vänliga receptionisten klädd i vit blus och svart fodralkjol ger mig mitt glas med vatten samtidigt som hon visar hur jag fyller i mina uppgifter i en iPad.

– Toppen, nu är du incheckad. Oskar tar emot dig strax!

Oskar är en entreprenör ut i fingerspetsarna och en god vän. Ibland har det varit lite svårt att hänga med på allt han tar sig för. Men, det går en röd tråd genom det mesta. Det där att han har konsten att knyta riktigt värdefulla kontakter, och hela tiden är beredd på snabba vändningar.

Som 21-åring hade Oskar en liten business i Nicaragua, där han försörjde sig på att sälja surfbrädor till lokalbor och backpackers. Men efter en tid fick han nys om ett jobb i Sverige, ett jobb som minst sagt var utöver det vanliga.

Du har jobbat som Sveriges först anställda glädjespridare. Kan du inte berätta lite om det?

– Ja det är en ganska rolig historia. Jag älskade enkelheten i Nicaragua. Jag skötte min business, hade ett hus och körde omkring på en motorcykel. Men så sökte jag ett jobb hemma i Sverige och blev kallad på intervju. Utan att tveka sa jag hej och på återseende till mina vänner, gjorde mig av med hus och motorcykel på två dagar och bokade en flygbiljett hem. Sedan att det var hundra andra som hade sökt och att en massa andra hade varit på intervju, det fattade ju inte jag. Jag såg att den här rollen var perfekt för mig och la allt på ett skott liksom. Helt sjukt egentligen, att komma hem från Nicaragua på söndagskvällen för att sitta på en intervju i Sverige måndag morgon. Men det var nog just det som gjorde att jag faktiskt fick jobbet. ”Här kommer den glada surfkillen liksom”.

Vad innebar jobbet egentligen?

– Jag hade hand om arbetsmiljön och hjälpte de anställda att trivas på arbetsplatsen. Spelade bra musik på morgonen, hälsade alla välkomna, fixade tårta vid födelsedagar… En massa service-grejer! Jag tvättade även bilar och hjälpte till och med anställda att fixa lägenhet. Key Solutions, som företaget heter, var tidiga på det där med employer branding. Att skapa en attraktiv arbesmiljö för anställda att vilja stanna kvar på.

Har det tillkommit fler anställda glädjespridare på andra arbetsplatser efter det?

– Nej, vad jag vet är det bara jag och Lisebergskaninen som fått den titeln, säger han och skrattar.

Efter tre års arbete på Key Solutions kände Oskar att han var redo för någonting nytt. Han hade flertalet idéer men visste inte vilken han skulle satsa på. Däremot visste han att han ville knyta nya kontakter.

I samma veva hade UberPOP blivit stort i Göteborg. En tjänst som gjorde att man som privatperson kunde ta sin egen bil för att köra taxi:

– Jag åkte själv väldigt mycket UberPOP då och tyckte det var kul att prata med chaufförerna och höra deras historia. Då slog det mig att det hade varit ännu bättre att sitta bakom ratten istället. Att få träffa människor, knyta kontakter och samtidigt få betalt för det. Fantastiskt tyckte jag!

” Nu i efterhand undrar jag vad jag höll på med. Här sa jag upp mig från fast månadslön och hade ingen garanti för hur jag skulle klara mig ekonomiskt. Men likt många andra gånger i mitt liv har den snabba vändningen just blivit nyckeln. ”

Oskar sa upp sig från jobbet som glädjespridare och tog med sig rollen in i sin nya arbetsplats – en Citroën C3:

– Nu i efterhand undrar jag vad jag höll på med. Här sa jag upp mig från fast månadslön och hade ingen garanti för hur jag skulle klara mig ekonomiskt. Men likt många andra gånger i mitt liv har den snabba vändningen just blivit nyckeln. Jag loggade in på Uber, det haglade in resor och jag träffade folk hej vilt, här och där.

Och det dröjde inte lång tid innan nästa dörr öppnades. En dag hoppade en man in i bilen som kom att förändra Oskars karriär:

– Jag minns att jag hämtade honom vid Volvo och skulle köra honom till Läppstifts-byggnaden i Göteborg. Vi tjötade på där i bilen, och klickade direkt. Jag insåg att han var en sådan person som jag vill bli om tjugo år. Delägare i många stora företag, framgångsrik och vi delade samma värderingar. Jag berätta-

de om mina drömmar och ambitioner och han föreslog att vi skulle ta ett frukostmöte ihop kort därefter.

Oskar berättar att mannen, som heter Mikael, frågade ut honom ganska ordentligt på det där mötet. Mikael såg att Oskar var en jäkel på att nätverka och tyckte att de skulle spinna vidare på det – och vad var då inte ett mer passande forum än just taxi?

– Vi bestämde oss för att bygga Göteborgs skarpaste taxibolag vars grundkärna just är att knyta kontakter. Mikael var intresserad av elbilar, så plötsligt hade vi beställt en Tesla.

Och det var så resan började för aktiebolaget Glad och Co!

– Exakt! Där och då hittade jag min livsuppgift. Jag har alltid trott på lagen om attraktion – att det man söker kommer till en.

Ni startade våren 2016. Hur har företaget utvecklats sedan dess?

– Mikael pushade mig ganska tidigt att tänka steget längre. Att jag måste anställa personer. Jag trodde hela tiden att jag skulle fixa allting själv. Men anställer vi så kan vi också köra mer. Jag såg inte det först. Då tänkte jag att anställningar var en kostnad.

Hur många anställda har företaget i dag?

– Tio stycken varav två heltidstjänster. Vi kör ju dygnet runt, så det behövs.

Hur går det för företaget nu?

– Glad & Co har snabbt byggt upp en kundkrets, och jag vill säga att Teslan har hjälp oss mycket. Vi har kunnat anställa rätt chaufförer, och på så vis har vi kunnat attrahera rätt målgrupp av kunder. En synergieffekt helt enkelt. Att vi har vuxit så mycket tror jag beror på att vi har lyckats minska klyftan mellan chauffören och kunden.

Hur menar du då?

– Det är inte alltid som taxichaufförer sympatiserar med sina kunder, och vice versa. Medans vi nu har ganska många gemensamma nämnare med kunderna. Glad & Co vill att entreprenörer kör bilarna. Där entreprenörerna samtidigt får möjlighet att knyta kontakter.

Samarbetar företaget fortfarande med Uber?

– Ja, men vi är inte beroende av Uber på det viset längre. Varumärket är så pass etablerat nu att folk hellre bokar direkt genom oss. Sedan har det också spunnit på och i dag har vi fler samarbetspartners. Den största samarbetspartnern är Swedavia, flygplatsen. De har gett oss en möjlighet att som första fristående taxibolag i Göteborg få hämta kunder inne på deras område. Vi går före i kön kan man säga eftersom vi har en miljöbil. Det har varit framgångsrikt och vi tjänar mycket bra på det.

Vad är nästa steg?

– Intresset för oss har blivit väldigt stort på så vis att andra taxichaufförer vill köra med oss. Det har gått så långt nu att vi inser att vi har en möjlighet att bygga en större business på just miljöbilar. Vi har startat ett till företag som heter Electricab, som kommer lanseras de närmsta veckorna. Vi blir det enda taxibolaget i Göteborg som bara kör elbilar.

Men vad händer då med Glad & Co?

– Glad & Co har utvecklats i två affärsområden. Det ena är taxiverksamheten som vi bygger vidare på med Electricab. Det andra är kontaktknytandet. Glad & Co är så pass etablerat nu att jag vill dra in marknadsföring därigenom till taxiverksamheten, men Electricab kommer bli själva bokningscentralen.

Vad gör ni här på Convendum?

Vi kom i kontakt med co working-centret Convendum för lite drygt ett halvår sedan, precis när det var klart att de skulle expandera sitt etablerade koncept från Stockholm till Göteborg. Vi hjälper dem med marknadsföringen och mäkleriet: att hitta hyresgäster! Bilen är en bra kanal eftersom våra chaufförer kör och samtalar med just många potentiella hyresgäster i Göteborg.

 

Spännande! Sedan vet jag ju att du har fler mål för framtiden?

– Jag har ganska många tydliga mål. Det mest konkreta är att jag ska sluta jobba efter pengar när jag är 30. För många låter det som ett väldigt stort steg. Men jag har insett att det faktiskt inte är så svårt att dra in passiva inkomster.

Lite som att cirkeln är sluten och livet kan fortskrida som i Nicaragua?

– Haha ja lite så. Sedan betyder inte det att jag inte kommer fortsätta att jobba efter 30. Självklart krävs det engagemang! Men det ska finnas en trygghet. I dag tar jag bara val utifrån där jag tjänar mest pengar. Jag vill inte leva så i framtiden.

Men just nu då, vad är det absolut roligaste med ditt jobb?

– Det roligaste är nog att min vardag är så ofantligt varierande. Jag är taxichaufför, kontorsmäklare, fastighetsvärd, studerar filosofi på heltid på Göteborgs Universitet…

Men herregud Oskar, hur många timmar finns det på en dag?

– Haha. Jag hinner faktiskt umgås med kompisar och träna också. Det låter säkert mycket allt jag gör. Men jag vill hävda att jag på ett sätt jobbar mindre nu än jag gjorde när jag var anställd. Den första tiden som egen var det självklart inte så, men nu har jag den möjligheten.

Det här är inte det sista ni ser av Oskar och Glad & Co på Dinstory.se
Stay tuned for more!

Foto: Glad & Co, Pfoto

Vill du komma i kontakt med Glad & Co eller Electricab? Klicka på länkarna!