Möt Sanna Andrén, nagelterapeuten som började med bokningar hemma i vardagsrummet till att i dag ha central lokal med kända profiler i kundportföljen. I intervjun berättar hon att drömjobbet uppenbarade sig genom en annons. Vi pratar om nervositet, att våga ta för sig samt hur hennes företag fick 40 000 följare på Instagram.

Sanna tar emot mig med en stor kram. Vi befinner oss på Salong Oss vid Domkyrkan i Göteborg, den senaste salongen där Sanna har slagit sig till ro. Där hyr hon ett avskilt rum vars atmosfär andas lugn. En kopp kaffe med pralin på fatet, musik i bakgrunden och doften av eukalyptus från en vas på hyllan. Vardagslyx – just så som ett besök på en skönhetssalong ska vara.

Jag har haft glädjen att följa Sanna under hela hennes karriärresa. I gymnasiet extrajobbade vi tillsammans i garderoben på en nattklubb i Kinna. När vi tog emot jackor och delade ut brickor pratade vi mellan varven om vad vi ville göra i framtiden, och Sanna berättade att frisörutbildningen på gymnasiet inte riktigt var som hon hade tänkt sig.

Efter studenten började Sanna istället söka andra jobb – men inget kändes rätt. Förrän hon en dag ramlade över en annons på Facebook: ”Nagelutbildning” stod det.

– Jag har alltid varit intresserad av naglar, men jag har inte gått och tänkt att ”det ska jag göra”. I frisörutbildningen insåg jag att jag var praktiskt lagd. Även om inte frisör var min grej förstod jag ändå att jag hade det där kreativa i mig och att jag skulle jobba med händerna.

När Sanna läste den där annonsen så var det som att bitarna föll på plats. Hon skulle bli nagelterapeut! Men utbildningen var dyr och svårt för en student att ha råd med:

– Jag satt och funderade på hur jag skulle lösa det. Jag ville egentligen inte be om hjälp. Men till slut så frågade jag mina föräldrar och i dag är jag är så glad för det! De var såklart inte helt villiga först och bollade det mycket fram och tillbaka med mig. Pappa sa att ”då måste du verkligen vara säker på att det är det här du ska göra”. Och det var jag ju!

Sanna hoppade på utbildningen. I december 2013 blev hon färdigutbildad nagelterapeut och startade sitt företag Sanna Andrén Nail Care Sweden. Som många andra började hon sin verksamhet hemifrån, och tog emot kunder i Kinna.

– Jag köpte ett bord som jag placerade hemma i vardagsrummet, och sen var jag igång! Jag körde på hemma i ett halvår kanske tills jag insåg att jag behövde sitta någon annanstans för att få fler kunder.

”Sedan gick jag inte riktigt ihop med kvinnan som ägde salongen. Jag var positiv, pratade mycket och vågade ta plats och jag tror hon störde sig lite på det. Så där blev jag inte kvar länge. Jag har aldrig nöjt mig. Och det är väl så jag också har tagit mig framåt. ”

Sanna berättar hur hon tog första bästa lokal i Göteborg. Hon fick hyra in sig hos en frisör i närheten av Avenyn men hade trots det centrala läget svårt att få in bokningar:

– Det var en källarlokal och det kändes som att jag satt i en bunker. Sedan gick jag inte riktigt ihop med kvinnan som ägde salongen. Jag var positiv, pratade mycket och vågade ta plats och jag tror hon störde sig lite på det. Så där blev jag inte kvar länge. Jag har aldrig nöjt mig. Och det är väl så jag också har tagit mig framåt.

Mycket riktigt. Sanna har ett driv, och på så vis har hon jobbat sig upp till bättre lägen och bättre lokaler.

Du jobbar i en väldigt konkurrensutsatt bransch, hur har du gjort för att sticka ut?

– Det är en väldigt svår fråga, haha! Det känns enklare att någon annan får svara på den… Men jag tror att majoriteten som gör naglar inte riktigt har något eget id. Det har jag skaffat!

Vad är då det?

– Jordnära färger, enkelt, enfärgat och elegant. Det finns så otroligt många i den här branschen som kör på starka färger, glitter i alla dess färger och fade men det är så inte jag. Visst, vi tjejer älskar glitter men då får det vara en färg. Tänk en nagel i champagne-glitter eller ljusrosa glitter. Ger någon mig fria tyglar så blir det nude. Tråkigt kanske, men det är jag!

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– När en kund blir riktigt nöjd! När jag får sms av en kund som tackar, eller när någon lägger ut en bild på naglarna och taggar mig på Instagram. Då blir jag så himla glad! Men det roligaste är inte bara när någon säger att jag gör fina naglar, utan när jag får feedback att jag är trevlig och professionell.

Och vad tycker du är det bästa med att vara egenföretagare?

– Ska jag vara ärlig?

Ja, såklart!

– Att jag får bestämma allt själv.

Vad innebär det?

– Arbetstider. Och att jag kan bestämma själv hur mycket jag ska tjäna. Vill jag tjäna lite extra, då öppnar jag upp schemat för fler tider.

Men så kan det ju inte alltid ha varit?

– Nej, absolut inte! I början fick jag ju kämpa för att dra in kunder. Men under det senaste året har jag faktiskt kunnat välja arbetstider och intäkter.

Har du haft några motgångar i företagandet som du vill berätta om?

– Jag vet inte om det är en motgång direkt, men i början tyckte jag det var jobbigt att lära sig allt man bör kunna som företagare. Jag är en ganska orolig själ och var rätt nervös i början att saker skulle bli fel. Du vet, räkna hur mycket jag skulle behöva tjäna för att gå runt. Att få tänket kring att hälften ska skattas bort. Att dra in nya kunder. Helt enkelt att lära sig driva en firma! Det var tufft som 20-åring. Men man lär sig på vägen! Jag har inte haft någon specifik motgång, men jag minns att det var jobbigt i början.

I dag har ditt företag 40 000 följare på Instagram – hur blev det så?

– Jag tror det är för att en så stor målgrupp gillar det jag gillar. Det finns många nagelterapeuter på Instagram, men de har inte samma fokus. Jag tror jag sticker ut i det neutrala och i enkelheten.

Du får ju väldigt mycket engagemang i ditt innehåll också. Vad har du för tips till andra som vill lyckas med sin business på Instagram?

– Hitta influencers som influerar dig. Jag blir exempelvis inspirerad av stora modebloggerskor. Och när jag tar bilder tänker jag på vad som hade inspirerat dem. Sen tror jag också att vi i Sverige är landet lagom. Det låter kanske lite tråkigt, men jag tror man ska hålla sig till det enkla. Överdriv inte. Balla inte ur. Håll koll på trender som attraherar din målgrupp och håll ditt flöde cleant med några utvalda färger.

Flertalet av de bloggerskor och influencers som inspirerar Sanna är också hennes kunder i dag. På så vis har hennes verksamhet fått en ytterligare digital spridning.

Berätta! Hur har du lyckats få kända profiler till salongen?

– Jag hade en nära kontakt bak i tiden som var släkt med sångerskan Jill Johnsson. Jag träffade henne en gång men vi pratade aldrig direkt med varandra. Och självklart är hon en upptagen kvinna och jag vågade ju inte ta för mig där och då. Men jag funderade ändå på hur jag skulle kunna utnyttja det. Efteråt drog jag på mina Google skills och hittade ett telefonnummer till hennes manager. Så jag ringde honom! Han tog min mejladress och sa att om hon var intresserad så skulle hon höra av sig. I den vevan skulle Jill ha premiär på Rondo och rätt som det var så fick jag ett mejl. Jag minns hur jag höll på att tappa andan, haha! Det var så overkligt.

Tog du en bild då och la ut?

– Ja, självklart. Man måste våga ta för sig! Jag trodde att jag skulle vara blyg och nervös när vi satt där på varsin sida bordet. Men jag löste det! Och efter att jag la ut den bilden så har fler kändisbokningar droppat in. De kontaktar mig främst genom ett meddelande Instagram.

Vilka fler kända profiler har du i kundportföljen?

– Anitha Schulman, Rebecca Stella, Anna Åström, Saga Scott, Amanda Winberg, Moa Mattsson…

Sanna avbryter sig, tar upp telefonen och börjar skrolla i Instagram-flödet:

– Jag måste faktiskt kolla, det börjar bli lite svårt att komma ihåg. Jag har ju hållit igång ett tag nu, säger hon och skrattar.

Ditt jobb är ju din passion. Finns det tillfällen då det kan bli för mycket?

– Ja verkligen. Ibland jobbar man 12 timmars dagar. Ibland glömmer man äta lunch. Jag har även avbrutit semestern och tagit kunder. Och då har min kille sagt ifrån, haha!

” Hitta din egen stil, uttryck den i både arbete och marknadsföring. Lär dig bemästra ett nytt moment i taget. Tävla aldrig mot dina konkurrenter, använd dem istället som inspiration! ”

Har du valt att hantera det annorlunda efteråt?

– Nej inte direkt. Jag har jättesvårt att säga nej till kunder. Alla som vill ha en tid ska få en tid. Nu går alla samtal och sms till min privata telefon. Så det är i så fall om jag skulle skaffat ett nytt privat nummer så att jag kan undvika jobbsamtal och sms på semestern. Men jag vet inte, har inte bestämt mig än.

Händer det ibland att en kund kanske blottar lite för mycket privatliv på andra sidan bordet?

– Ja absolut. Ibland kan jag uppleva att många söker tröst och vill ha råd, och då ger jag gärna råd. Sedan om det är bra råd eller inte… Jag kan ju bara ge utifrån mig. Men jag tycker verkligen inte att det är jobbigt.

Den ständiga frågan till en nagelterapeut: akryl eller gelé?

– Det är två helt olika material. Akryl är pulver och vätska. Gelé är kort och gott gelé. En akrylförlängning är stenhård. Gelé är mer flexibelt. Skulle jag trycka på en gelénagel skulle den fläxa lite, och gelé smäller man lättare av. Sedan finns det de som säger att gelé är mer hälsosamt för nageln. Men jag upplever snarare att akrylen är mer skonsam. Naglarna håller bättre och bryts inte, därför föredrar jag att arbeta med det!

Sista frågan! Den som drömmer om att bli nagelterapeut. Vad vill du säga till den personen?

– Hitta din egen stil, uttryck den i både arbete och marknadsföring. Lär dig bemästra ett nytt moment i taget. Tävla aldrig mot dina konkurrenter, använd dem istället som inspiration!

Spana in Sanna Andrén Nail Care på Instagram: