Hösten 2017 startade hon företaget under föräldraledigheten. Ett år senare så finns hennes produkter i över 150 butiker i sex länder. Eldsjälen Martina Kaski kör så det ryker – här är historian om Eldstickan!

Små, söta glasflaskor vars innehåll påminner mig om färgglada karameller. Varje gång jag ser Eldstickan så händer det något i mig. Det börjar liksom klia i fingrarna av skaparlust – plötsligt vill jag också ta fram min alldeles egna produkt! Men hur gör man? Hur får man idéen? Och hur lyckas man? Jag ringde upp Martina Kaski, Eldstickans grundare, för att ta reda på just det!

– Det började egentligen med att jag hittade ett doftljus som jag tyckte var så himla snyggt. Jag har alltid letat efter affärsidéer och varit lagd åt entreprenörhållet. Och när jag reste till Kanada i augusti förra året så stod jag plötsligt med det där doftljuset i handen och tänkte att varför inte? Jag undersökte marknaden och allt var klart för att ta fram mina egna ljus, berättar Martina.

Kort därpå så hade hon däremot ändrat sig. Martina har alltid älskat att resa – och i oktober samma år kläcktes nästa idé i San Francisco:

– Jag kände bara att det redan finns så mycket doftljus. Men! Man måste ju kunna tända dem med något. Tändstickor har funnits i 170 år men det fanns luckor på marknaden att fylla. Jag ville ge tändstickorna nytt liv, säger Martina.

Fick nej

Martina var föräldraledig under den tiden och ville börja smått genom att sälja tändstickor i små burkar på Tictail. Med många års erfarenhet som säljare räds hon inte heller för att sälja in produkterna hos återförsäljare. Hon berättar att hon då hade ett helt annat varumärkesnamn och paketering än den hon har i dag, och när hon skulle sälja in idéen hos Designtorget fick hon nej.

– Jag bad om feedback och de svarade att de riktade in sig på mer skandinavisk design. Så det var bara att tänka om. Jag bollade med min man, min mamma och mina kompisar. Och då var det en vän till mig som kom på namnet Eldstickan. Ett namn som jag nästan tyckte var för bra för att vara sant. Jag är så glad att jag vände mig till henne, själv hade jag nog aldrig kommit på det!

Jag känner igen det där med att bolla med sina nära och kära när man står utan kollegor.

– Ja vilken tur att man har dem. Och man ska våga ta hjälp av andra!

Hur känns det egentligen att nu stå här med din alldeles egna produkt?

– Väldigt, väldigt häftigt. Man kan verkligen ta på det på ett annat sätt. Tidigare har jag mest sålt digitala tjänster.

Utöver det där första nejet du fick, vilka utmaningar har du haft med Eldstickan?

– Allt från att flaskan måste vara rak och fin till att produktionen ska hinna med efterfrågan. Det här är mitt första företag så hela företagarbiten har varit en utmaning. Bokföring, bygga hemsida, allt sånt. Att hitta ett lager i Sverige var också en utmaning precis som att hitta tändsticksfabriken i Europa.

”De tycker att det är jättekul och jag är tacksam över att få ge glöd åt fler håll”

Berätta om produkt- och förpackningsdesignen!

– Logotypen har en designbyrå som heter Gistvall Holm hjälpt mig att ta fram. Den blev verkligen sådär skandinaviskt ren som jag ville att den skulle bli. Sedan ville jag att svavlet på tändstickorna skulle matcha etiketterna. Kort därpå hade vi tagit fram de tre första färgerna och i november 2017 lanserades Eldstickan i svart, vitt och rött. Därefter gick allt väldigt fort. Det smällde till ordentligt!

Ja, jag läste någonstans att du redan ett halvår senare hade 65 stycken återförsäljare?

– Ja, och nu är det runt 150 återförsäljare i sex länder.

Hur gick det till?

– Jag tycker ju att sälj är kul! Jag började med att gå runt med barnvagnen på stan och frågade butiker om de ville köpa in Eldstickan. Sedan är det en tacksamt Instagram-vänlig produkt så privatpersoner som återförsäljare lägger gärna ut bilder på Instagram efter sitt köp, på så vis har Eldstickan snabbt fått spridning.

Till en början paketerade och skickade Martina alla produkter själv men i takt med att Eldstickan vuxit så har stora förändringar tillkommit på kort tid:

– Nu har jag hjälp av tre olika organisationer runt om i Sverige där personer som behöver arbetsträning hjälper mig att packa tändstickorna i flaskorna. De tycker att det är jättekul och jag är tacksam över att få ge glöd åt fler håll. Nu har jag också hittat ett lager som hjälper mig att packa och skicka ordrarna.

I dag finns Eldstickan i två produktstorlekar och flera färger. Bland annat rosa flamingo, grå aska och lila lavendel – och fler färger lanseras kontinuerligt. I höst är Martina nominerad till två stipendier i entreprenörskap (Företagsänglarna och stipendiet Ge Tillbaka). Hon släpper också presentaskar och en helt ny hemsida, som hon själv berättar blir Eldstickan 2.0. Vill du följa Eldstickans resa? Spana in Eldstickan på Instagram eller klicka här för att komma till e-handeln!

Vill du ta fram din egen produkt? Här är Martinas bästa tips!

1. Har du en idé? Det bästa tipset är att börja sälja innan du har den fysiska produkten. Jag skickade mejlutskick innan jag startade med så kallad 3D-rendering. Det betyder att man ritar upp produkten som man har tänkt den så att det ser ut som en verklig produkt. På så vis kan du också kolla vad marknaden vill ha.

2. Sälj! Åter igen. Det är det viktigaste.

3. Bara våga. Våga prova och våga köra och våga lära dig på vägen. Du behöver inte ha koll på allt innan. Fråga dig runt! Våga ta hjälp av folk och våga dela tankar.

4. Börja smått. Allt behöver inte vara så stort. Börjar du i rätt ände så växer du automatiskt.

5. Var orädd. Självklart har vi alla rädslor. Mycket är läskigt – men känslan efteråt när du klarat det är så värt det!

Foto: Eldstickan/Lisa Höök