Bloggartiklar, nyhetsbrev, innehållsstrategi för sociala medier eller SEO – vad behöver du hjälp med?

När jag var anställd på ett företag som Content Manager fick jag flera gånger frågan om vad content och content marketing egentligen är.

Många ser det kanske som jargong och trendord (och i branschen är det lätt att bli hemmablind). Förenklat är content helt enkelt digitalt innehåll: text, bild, ljud, grafik och video som ska uppfattas värdefullt av den uttänka målgruppen du producerar innehållet för. Content är innehållet – content marketing är metoden.

Content marketing

Content marketing (innehållsmarknadsföring) handlar om att skapa intressant, relevant och värdefullt innehåll med en redaktionell ton utefter en smart strategi. Innehåll som attraherar, engagerar och konverterar en ovetande besökare till en lojal, återkommande kund. Som sedan sprider ett gott rykte om ditt företags tjänster eller produkter.

Något vi alla kan komma överens om är: vi är trötta på företag som kränger och stör! Företag som skriker ut att de är bäst och som enbart annonserar med säljfokus.

I dagens digitala brus behöver företag förtjäna läsarens uppmärksamhet mer än någonsin. Istället för att pusha ut ett budskap behöver företaget hitta någonting värdefullt som drar in läsaren och fångar dennes intresse. Innehåll som inspirerar, bygger en relation, skapar efterfrågan och hjälper till i köpresan.

Att bygga upp sin närvaro digitalt är ingen quick fix. Det är en pågående process som kräver en strategi, ett kontinuerligt uppdaterande och mätbara mål. Ett socialt varumärke som kommunicerar och som kunden kan bygga en relation med.

Det här kan jag hjälpa dig med

Innehållsstrategi
Personas, kanalval, kanal- och innehållstrategi, tonalitet och publiceringsschema. Allt paketerat i ett styrdokument – så att vem som helst på ditt företag kan uppdatera de digitala kanalerna med en och samma röst.

Nyhetsbrev
Hur sticker du ut med ett nyhetsbrev som folk faktiskt öppnar? Vad räknas som en bra öppnings- och klickfrekvens för din bransch? Och hur ser du till att budskapet faktiskt tas emot och lockar till handling? Jag hjälper dig med allt från planering till produktion av nyhetsbrev.

Bloggartiklar
Sedan 2015 har jag hjälpt företag med relevanta och intressanta bloggartiklar (med fokus på content marketing) som drar in trafik till hemsidan. Allt från aktuella ämnen i branschen till kringämnen som stärker varumärkets förtroende. Se mina tidigare case här!

Sökmotoroptimerade texter (SEO)
Alla texter på webben (oavsett om det gäller en produktsida eller bloggartikel) går att sökmotoroptimera. Vill du ha texter på din webbplats som dels attraherar, men också får stark organisk närvaro på Google? Jag hjälper dig!