Sociala medier utvecklas i en rasande fart och likt andra uppdateringar förändras även bildstorlekarna då och då. I listan nedanför hittar du måtten som gäller just nu!

Om det är någonting jag jobbat mycket med de senaste veckorna så är det att optimera bildstorlekar i sociala medier. I samband med lanseringen av YouTube-kanalen Drömjobbet fick jag exempelvis traggla med att anpassa omslagsbilden för alla enheter. Samma sak gällde när jag skulle lansera Facebook-sidan för Dinstory.se.

Använder du sociala medier aktivt har du säkert hamnat i situationer där bilderna kapas för att måtten är fel. Genom företagskonton är det extra viktigt med rätt bildstorlekar. En logga där några bokstäver försvinner eller en bloggartikel där bilden blir beskuren ger inget vidare professionellt intryck. Därför har jag skrivit ihop en guide för vilka bildstorlekar som gäller just nu. En lathund för både dig och mig som använder och jobbar med sociala medier.

Bildstorlekarna som gäller för sociala medier 2017:

Facebook

Profilbild: 180 x 180 pixlar
Omslagsbild: 828 x 315 pixlar
Bildlänk (exempelvis visningsbild för bloggartikel): 1200 x 627 pixlar
Delade bilder: 1200 x 630 pixlar

Instagram

Profilbild: 110 x 110 pixlar
Bild i flödet: 1080 x 1080 (skalas automatiskt ner till 612 x 612 pixlar)

YouTube

Profilbild: 800 x 800 pixlar
Omslagsbild: 2560 x 1440 pixlar
Thumbnail (visningsbild för video): 1280 x 720 pixlar

Twitter

Profilbild: 400 x 400 pixlar
Omslagsbild: 1500 x 500 pixlar
Bild i flödet: 440 x 220 pixlar

LinkedIn

Profilbild: 400 x 400 pixlar
Omslagsbild: 974 x 330 pixlar
Banner-bild: 646 x 220 pixlar

Pinterest

Profilbild: 165 x 165 pixlar
Pins: 238 pixlar i bredd. Höjd obegränsat.
Thumbnail (bild i anslagstavla): 222 x 150 pixlar

Källa: makeawebsitehub.com

Följ gärna Dinstory.se på Facebook!